لکه گیری ایزوگام چگونه صورت می گیرد؟

لکه گیری ایزوگام

اگر بر روی پشت‌بام منزلتان، ایزوگام نصب کرده‌اید، چند سال پس از نصب آن (۱۰ الی ۱۵ سال)، این امکان وجود دارد که در ایزوگام شما، خرابی‌هایی به وجود بیاید؛ که اگر به موقع برطرف نشوند، می‌توانند باعث بروز مشکلات بزرگی شوند. از مهم‌ترین اقدامات بعد از عایق کاری سقف، لکه گیری ایزوگام است. توجه به این امر، ضروری بوده و برای انجام آن، نیاز به مهارت و تجربه بالایی است. با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در رابطه با لکه گیری ایزوگام و عوامل مربوط به آن، به شما ارائه دهیم.

اهمیت لکه گیری ایزوگام

غالباً حدود ۸ تا ۱۰ سال بعد از خرید ایزوگام و نصب آن، سقف ساختمان‌ها باید لکه گیری شود. برخی نقاط پشت‌بام مانند زیر کولر، آنتن و مکان‌هایی که اجسام سنگین روی ایزوگام قرار می‌گیرند، ممکن است سریع‌تر از زمان ممکن، نیاز به لکه گیری داشته باشند. آفتاب شدید و طولانی مدت، بارش برف و باران شدید و زلزله، می‌توانند از عواملی باشند که باعث ایجاد آسیب و شکاف روی ایزوگام شوند. لازم به ذکر است، در صورت عدم توجه به خرابی ایزوگام، مشکلاتی از قبیل نشتی، در ساختمان ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید، زمانی لکه گیری ایزوگام انجام می‌شود، که هنوز عمر مفید ایزوگام به اتمام نرسیده و تنها بعضی از نواحی آن نیاز به ترمیم داشته باشد. این امر، نه تنها هزینه شما را کاهش داده و از نصب مجدد ایزوگام جلوگیری می‌کند، بلکه طول عمر ایزوگام شما را نیز افزایش خواهد داد و می‌توانید تا چندین سال دیگر، از آن استفاده نمایید.

بهترین زمان برای لکه گیری ایزوگام

همنطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، ایزوگام‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر مفید دارند، که مهارت فرد نصاب و نوع نصب، می‌تواند در افزایش یا کاهش این میزان موثر باشد. عدم توجه به آسیب‌های ایجاد شده باعث می‌شود که شما زودتر از زمان معمول، به لکه گیری ایزوگام نیاز پیدا کنید. بهترین زمان برای لکه گیری ایزوگام، فصول گرم سال، مانند تابستان است؛ به این دلیل که، سطح زیرین ایزوگام، تحت هیچ شرایطی نباید خیس یا مرطوب باشد. همچنین، وجود منافذ در نصب ایزوگام می‌تواند در فصول سرد باعث نفوذ باران و برف به سطح زیرین شده و با مرطوب‌سازی آن، باعث پوسیدگی شود، که این عامل نیز باعث ایجاد نیاز به لکه گیری ایزوگام است.

نحوه لکه گیری ایزوگام

نحوه لکه گیری ایزوگام

استفاده از افراد متخصص برای تشخیص نم و نیاز به لکه گیری ایزوگام، اهمیت زیادی دارد. این افراد نقاط آسیب دیده را بررسی کرده و روش ترمیم صحیح و اصولی آن را پیشنهاد می‌دهند. طی عملیات لکه گیری ایزوگام، پس از اینکه بخش‌های خراب و فرسوده مشخص شد، به کمک ابزارهایی مانند کاتر، قسمت‌های تخریب شده جدا، و با استفاده از ایزوگام جدید، ترمیم و لکه گیری ایزوگام انجام می‌شود. بخش آسیب دیده توسط کاتر جدا شده و سپس ایزوگام جدید، کمی بیشتر از مساحت مورد نیاز برش داده می‌شود.

این مقدار برش داده شده، توسط قیر، به محل چسبانده می‌شود. سپس به کمک دستگاه‌های مخصوص به ایزوگام حرارت داده می‌شود.

ترک خوردگی؛ از دیگر آسیب‌هایی است که نیاز به لکه گیری دارد. ترک خوردگی می‌تواند حاصل نور آفتاب، بخصوص در فصل تابستان باشد. در گذشته، در صورت وجود ترک خوردگی، از  قیرگونی برای لکه گیری استفاده می‌شد، اما امروزه، از چسب‌های مخصوص یا رول‌های آماده برای لکه گیری ایزوگام و درز گیری آن، استفاده می‌شود.

اگر شکاف‌ها و ترک‌ها محدود و کوچک باشند، نیازی به لکه گیری ایزوگام به شرحی که بیان شد نیست.

برای این دسته از شکاف‌ها، از نوعی چسب مخصوص به اسم چسب ترمیم ایزوگام یا ماستیک، استفاده می‌شود تا این برش‌ها و شکاف‌ها ترمیم گردد. در صورتی که، برش‌ها حاصل بریدگی اشیایی مانند پایه کولر باشند، به کمک پرایمر و چسب ایزوگام، می‌توان عمل لکه گیری ایزوگام را انجام داد. پرایمرهای خمیری، برای پرکردن شکاف‌ها و پرایمرهای مایع، جهت برطرف کردن ترک‌ها استفاده می‌شوند.

مراقبت های پس از لکه گیری ایزوگام

  • مراقب باشید که اجسام تیز و برنده با ایزوگام برخورد نکند و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، حتماً محل را به سرعت با چسب مخصوص یا پرایمر ترمیم کنید.
  • سعی کنید برای ایزوگام کردن پشت بام خانه خود، از افراد با تجربه و متخصص کمک بگیرید.
  • روی عایق ایزوگام، موادی مانند نفت یا گازوئیل نریزید.
  • سعی کنید در فصل تابستان لکه گیری ایزوگام را انجام دهید.
  • از ایزوگام‌های مناسب و مرغوب استفاده کنید.

لکه گیری ایزوگام در تهران.jpg

سخن نهایی

ما در این مقاله، علاوه بر توضیح اهمیت لکه گیری ایزوگام، به عوامل موثر در تخریب و کاهش ماندگاری آن نیز اشاره کردیم. این نکته را باید بدانید که، عمر متوسط ایزوگام، نزدیک به ۱۰ سال است و پس از این مدت، کاملا طبیعی است که سرعت تخریب آن بالا رود. البته، مرغوبیت ایزوگام در طول عمر این عایق موثر بوده و در صورت استفاده از ایزوگام بی‌کیفیت یا ارزان قیمت ایزوگام درجه یک، باید منتظر هر نوع آسیب و صدمه باشید. در صورتی که نیاز به تعویض، تعمیر‌، لکه گیری ایزوگام یا مشاهده قیمت نصب ایزوگام را دارید، می‌توانید همین الان با ایزوگام ایران تماس گرفته و از خدمات و مشاوره رایگان این مجموعه استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با دفتر مرکزیاستعلام قیمت و سفارش