معرفی پرکاربردترین ماشین آلات آسفالت

ماشین آلات آسفالت

از رویه‌های آسفالت، برای ایجاد یک سطح نفوذ ناپذیر در برابر آب و سایر عوامل فرسایش جاده، استفاده می‌شود. لایه‌های آسفالتی در صورت اجرای مناسب، بهتر از رویه‌های بتنی تغییر شکل حاصل از تغییرات دمایی را تحمل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ملزومات یک عملیات آسفالت کاری خوب، ماشین آلات آسفالت کاری است که هر نوع از آن‌ها، در بخشی از این فرآیند موثر هستند. با ما در این مقاله از ایزوگام ایران همراه باشید تا اطلاعات بیشتر در رابطه با ماشین آلات آسفالت در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ماشین آلات آسفالت

در این بخش از مقاله، سعی بر این شده است تا، مطالبی درباره‌ی آشنایی با برخی از انواع ماشین آلات آسفالت، ارائه شود. بنابراین در ادامه مقاله، اسامی انواع ماشین آلات آسفالت را به همراه توضیح مختصری از هر کدام، خواهیم گفت.

ماشین قیر پاش

این ماشین که یکی از انواع ماشین آلات آسفالت است تقریبا در تمام مراحل فرایند آسفالت‌سازی کاربرد دارد. ماشین قیرپاش، قیر را روی سطح پخش می‌کند و در ساخت نوع‌های مختلف روکش راه و تعمیر سطوح آسفالتی نیز به کار می‌رود. مقدار قیر تولید شده توسط این ماشین، به سرعت تلمبه، سرعت حرکت ماشین و نیز اندازه لوله پخش کننده قیر بستگی دارد. همچنین، سرعت دستگاه بر مبنای فوت در دقیقه حساب می‌شود.

ماشین آلات پخش کننده (فینیشر)

نوع دیگری از ماشین آلات آسفالت، فینیشرها هستند، که وظیفه اصلی آن‌ها پخش و مقداری متراکم کردن آسفالت است. در این ماشین‌ها، بخشی به اسم تراکتور وجود دارد که در آن موتوری قرار گرفته است تا دستگاه را به حرکت درآورد.

ماشین فینیشر، آسفالت را روی سطح مورد نظر پخش کرده، سپس با کمک تخته ماله، آن را تراز می‌کند. بیشتر ماشین‌های فینیشر امروزی، اتوماتیک بوده و به کمک یک سیستم کنترل به صورت اتوماتیک مقدار تراز لبه ماله را مشخص می‌کنند.

سیلو ذخیره آسفالت

از انواع ماشین آلات آسفالت، که در آن آسفالت بسیار داغ نگهداری می‌شود. در این ماشین، آسفالت داغ نگهداری شده و گرم نگه داشته می‌شود تا به کمک سایر ماشین آلات، روی سطح مورد نظر ریخته شود.

غلتک، از ماشین آلات آسفالت

غلتک

یکی از ماشین آلات آسفالت که در نهایت آسفالت را متراکم و هموار می‌کند؛ غلتک است. چرخ‌گردان یک غلتک، در جلوی آن قرار دارد تا مانع از به وجود آمدن ناهمواری در آسفالت شود. ماشین غلتک دارای انواعی است که به شرح زیر می‌باشند:

  • غلتک فلزی دو چرخ:‌ وزن این نوع غلتک بین ۳ تا ۱۵ تن متفاوت است. معمولا فشاری حدود ۴۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع وارد می‌کنند.
  • غلتک فلزی سه چرخ: این غلتک‌ها دارای دو چرخ بزرگ در عقب و یک چرخ پهن‌تر در سمت جلو هستند. معمولا دارای وزنی بین  ۸ تا ۱۶ تن می‌باشند.
  • غلتک‌های چرخ لاستیکی: این غلتک‌ها که در ماشین آلات آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۲ تا ۷ در چرخ در سمت جلو و ۴ تا ۸ چرخ در عقب دارند که وزن آن‌ها متغیر است. جدا از وزن چرخ‌ها عوامل دیگری مانند بار چرخ‌ها، سطح تماس، فشار تماس و سرعت غلتک، در متراکم شدن لایه‌های آسفالت موثرند. چرخ این ماشین‌ها صاف طراحی می‌شود تا هیچ اثری از ماشین آلات آسفالت روی سطح مورد نظر باقی نماند. فشار این چرخ‌ها معمولا بین ۵ تا ۸ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بوده و بیشترین سرعت حرکت ماشین حدود ۸ کیلومتر بر ساعت است. 
  • غلتک‌های لرزنده: این دستگاه، آسفالت را با ترکیبی از نیروهای استاتیکی و دینامیکی متراکم می‌کند. این غلتک‌ها دارای سیستم آب‌پاشی روی چرخ‌ها هستند. لازم به ذکر است، در این نوع از ماشین آلات آسفالت، گلگیر نیز وجود دارد. معمولا دارای فرکانس ارتعاش بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ در دقیقه بوده و دامنه نوسان آن‌ها نیز ۰.۴ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

ماشین آسفالت تراش

یکی دیگر از ماشین آلات آسفالت که از آن برای نگهداری از آسفالت استفاده می‌شود، ماشین آسفالت تراش است. تراشیدن آسفالت، یک روش کم هزینه و موثر برای افزایش طول عمر آسفالت است که در این روش، آسفالت خراب شده به کمک این ماشین، تراشیده می‌شود تا لایه جدید و تازه‌ای جایگزین شود. این روند مختص زمانی است که آسفالت دارای قطر بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر باشد.

گریدر

کاربرد گریدر به عنوان یکی از ماشین آلات آسفالت سازی این است که، پخش آسفالت مخلوط را در محل انجام دهد یا برای پخش آسفالت سرد پخش شده در سطح، استفاده شود.

جاروی مکانیکی

این جاروها به وسیله هوای فشرده، فشار آب یا سایر نیروهای مکانیکی، عمل می‌کنند، برای تمیز کردن سطح راه مورد استفاده قرار می‌گیرند. جارو مکانیکی نیز یکی از مهم‌ترین ماشین آلات آسفالت است.

کامیون حمل آسفالت

برای حمل و خرید آسفالت از کارگاه‌ها یا کارخانه تهیه آسفالت به مکان مصرف، باید از کامیون‌های حمل آسفالت استفاده شود، که نوعی از ماشین آلات آسفالت محسوب می‌شوند. این کامیون‌ها معمولا یک پوشش برزنتی دارند که روی آسفالت قرار می‌گیرد. البته، امروزه بیشتر از کامیون‌هایی که سرپوش اتوماتیک دارند استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این نوشته بخشی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ماشین آلات آسفالت کاری را مورد بررسی قرار دادیم و تلاش نمودیم تا اطلاعات جامعی از هر کدام را در اخیتار شما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که قصد اجرای یک پروژه آسفالت کاری را داشته باشید، وبسایت ایزوگام ایران می‌تواند برای شما مشاور و راهنمایی مطمئنی باشد. در وب سایت ایزوگام ایزان شما می‌توانید از قیمت آسفالت نیز، مطلع شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با دفتر مرکزیاستعلام قیمت و سفارش