چرا قیرگونی سرویس بهداشتی ضروری است؟


در این مقاله به توضیح بیشتر در رابطه با قیرگونی سرویس بهداشتی و چگونگی انجام آن و هزینه‌های مربوط به آن می‌پردازیم. سرویس بهداشتی یکی از فضاهایی است که بیشترین ارتباط را با آب دارد. حضور آب و رطوبت در یک فضا موجب نفوذ آن به سطح زیرین دیواره‌ها و کف می‌شود که به مرور زمان باعث ایجاد ترک خوردگی و پوسیدگی مواد به کار رفته در این فضاها می‌شود. به همین دلایل ضروری است که قیرگونی در سرویس بهداشتی انجام شود تا نسبت به آب و رطوبت عایق شوند.

قیرگونی چیست؟

یکی از انواع روش‌های عایق کاری که برای کف سرویس بهداشتی، آشپزخانه‌ها، پشت بام‌ها و سایر مکان‌هایی که با آب و رطوبت در ارتباط هستند به کار می‌رود، قیرگونی است. در اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی و سایر مکان‌ها، در بین لایه‌هایی از قیر، گونی قرار داده می‌شود تا سبب پایداری و انسجام محصول نهایی شود.

نوعی از منسوجات را گونی می‌گویند که از الیاف کنف چتایی تهیه می‌شود. عاری از آلودگی بودن و بافت یکنواخت گونی مصرفی در فرآیند قیرگونی سرویس بهداشتی اهمیت زیادی دارد. راحت اجرا شدن قیرگونی حتی بدون حضور متخصص با تجربه و ماسب فضاهای کوچک بودن و مصالح قابل دسترس از دیگر مزیت‌های این نوع عایق کاری است.

یکی از معایب عمده‌ی قیرگونی سرویس بهداشتی و سایر مکان‌ها پوسیده شدن قسمتی که قیرگونی می‌شود به خاطر داغ بودن قیر، و ایراد دیگر آن پارگی به علت نشست احتمالی سازه می‌باشد.

قیرگونی سرویس

قیرگونی سرویس بهداشتی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا باید توسط سیمان کار، کف سرویس بهداشتی سیمان کاری شود. همیشه قبل از اقدام به قیرگونی سرویس بهداشتی، یک لایه سیمان کف سرویس بهداشتی به کار می‌رود. سپس به صورت افقی و عمودی لایه‌های قیرگونی اجرا می‌شوند. لوله‌های باقی مانده از فاضلاب بعد از سیمانکاری باید به درستی برش زده شوند. باید توجه داشت که پیش از عایق کاری، از حرارت برای بریدن لوله‌های فاضلاب نباید استفاده شود.

در مرحله‌ی بعدی برای بهتر چسبیدن لایه‌ی عایق کاری، با قیر قسمت سیمان کاری شده را پوشش می‌دهیم. قیرگونی سرویس بهداشتی شامل ۳ لایه قیر و ۲ لایه گونی می‌شود. بعد از آن با گرفتن آب در سرویس بهداشتی از عایق بودن آن در برابر رطوبت و آب اطمینان حاصل می‌شود.

نکات قابل توجه در قیرگونی سرویس بهداشتی

  • بعد از سیمان کاری کف سرویس بهداشتی و زمان دادن برای خشک شدن کامل ناحیه‌ی سیمان شده، باید به وسیله فرز لوله فاضلاب برش داده شده و با کف سرویس بهداشتی هم سطح شود.
  • هرگز نباید از حرارت دادن و چراغ ایزوگام برای برش لوله‌های فاضلاب استفاده شود.
  • لوله‌ی ۱۲ سانتی متری توالت فرنگی تنها لوله‌ای است که نباید توسط عایق کار برش داده شود. اشتباهی که در بین کسانی که عایق کار هستند رایج است، برش دادن لوله‌ی توالت فرنگی قیرگونی سرویس بهداشتی است. این موضوع باعث می‌شود که در پایان کار اتصال توالت فرنگی با لوله‌ی آن به خوبی انجام نشود.
  • ممکن است لوله‌کشی آب گرم و سرد هنگام قیرگونی سرویس بهداشتی به دلیل فضای بسته‌ی سرویس بهداشتی و حرارتی که در آن توسط چراغ ایزوگام ایجاد می‌شود آسیب ببیند. بنابراین باید به پوشش این لوله‌ها با گچ، قبل از شروع قیرگونی سرویس بهداشتی اقدام کرد.

قیرگونی و ایزوگام سرویس بهداشتی

هزینه قیرگونی سرویس بهداشتی چقدر است؟

هزینه قیرگونی سرویس بهداشتی برای متراژهای متفاوت و برای انواع قیرگونی متفاوت است. در متراژهای بیشتر از ۱۰۰ متر مربع اگر قیرگونی تک لایه به کار رود، ۴۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع و قیرگونی دو لایه و سه لایه نیز به ترتیب ۶۰ و ۸۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع هزینه‌ی قیرگونی سرویس بهداشتی می‌باشد.

قیرگونی با آسفالت هم اگر تک لایه باشد ۲۰هزارتومان و اگر دو لایه باشد ۳۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع هزینه بردار است. قیمت قیرگونی سرویس بهداشتی اگر نیاز به تعمیرات نیز داشته باشد هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع را در بر می‌گیرد.

قیمت دقیق‌تر قیرگونی سرویس بهداشتی همانطور که گفته شد بر اساس مساحت قسمتی که نیاز به عایق کاری دارد و نوع قیرگونی تعیین می‌شود. قیرگونی سه لایه بهترین نوع قیرگونی برای بام و سقف خانه است. قیمت نهایی با جمع کردن قیمت قیر به کار رفته و گونی‌هایی که برای پوشش استفاده شده و دستمزد عایق کار محاسبه می‌شود.

هرچه متراژ قسمتی که می‌خواهد قیرگونی شود بیشتر باشد، طبیعتاً هزینه‌ی بیشتری را برای کارفرما خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله با ساختار قیرگونی و انواع آن آشنا شدیم. همان طور که ذکر شد قیرگونی سرویس بهداشتی توسط لایه‌هایی از قیر و گونی صورت می‌گیرد که می‌تواند به صورت یک لایه، دو لایه و یا سه لایه باشد. اهمیت انجام قیرگونی سرویس بهداشتی، در دور نگه داشتن مصالح از آب و رطوبت است که از پوسیدگی و ترک‌خوردگی دیواره‌ها و کف سرویس بهداشتی جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ایزوگام و یا خرید ایزوگام با بهترین قیمت با مجموعه ایزوگام ایران تماس بگیرید و بهترین کیفیت را با نازلترین قیمت از مجموعه ایزوگام ایران بخواهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با دفتر مرکزیاستعلام قیمت و سفارش