قیرگونی پی ساختمان

یکی از مشکلات اساسی در ساختمان‌ها وجود نم ‌و رطوبت می‌باشد که به مرور زمان در اثر عایق بندی نامناسب پیش می‌آید. به همین جهت برای پیشگیری از بروز این مشکل از قیرگونی پی ساختمان استفاده می‌شود.

 قیرگونی پی ساختمان بسیار حائز اهمیت است. احیانا اگر در انجام ایزوگام کردن ساختمان مشکلی پیش بیاید، می‌توان آن را تعمیر و یا تعویض کرد. اما اگر در عایق کردن و قیرگونی پی ساختمان مشکلی وجود داشته باشد، باعث‌ به وجود آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری در ساختمان می‌شود.

از جمله می‌توان به پوسیدگی ‌چوب‌ها، تکثیر حشرات موذی، تغییر شکل دادن لایه بیرونی گچ‌ها و زنگ زدن آهن اشاره کرد. البته شایان ذکر است که این عایق کاری باید با دقت کافی و مصرف مواد اولیه مرغوب همراه باشد تا شاهد نتیجه مطلوبی ‌باشیم.

قیرگونی چیست؟

قیرگونی، کاری است که توسط قیر و گونی برای عایق بندی کردن قسمت‌هایی از ساختمان مانند: پی سازی، پشت بام، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه ساختمان‌ها استفاده می‌شود. قبل ‌از این‌کار سطوح باید کاملا تمیز و صاف باشند و وسایل اضافی مثل کف شوی و لوله‌ها نصب شده باشند.

ضخامت کار در این روش باید درحدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد و سازه ما تحمل این وزن را داشته باشد. روی سطوحی‌که ملات آهک و‌ شفته آهکی وجود دارند، نباید قیر‌گونی انجام داد چون این نوع ملات‌ها قیر را از بین می‌برند و برای ملات زیر کار می‌توان ‌از ماسه و سیمان استفاده کرد.

قیرگونی و عایق کاری پی ساختمان

عایق کاری فونداسیون با قیرگونی

یکی از متداول‌ترین راه‌های عایق بندی ساختمان، قیرگونی‌ پی ساختمان‌ می‌باشد. در این روش سطح پی مورد نظر با‌‌‌‌‌‌ قیر پوشانده می‌شود. اجرای قیرگونی بدین صورت است یک لایه قیر روی آن قرار میگیرد و ‌دوباره روی گونی قیر می‌ریزند. دراینجا گونی باعث مسطح شدن لایه اول قیر می شود. این‌ کار هم به صورت یک لایه و هم به صورت دولایه قابل انجام است.

انواع قیر

قیر ماده‌ای چسبنده به رنگ سیاه می‌باشد که از هیدروکربن‌های آلی با ترکیبات پیچیده شیمیایی ساخته شده و برای عایق کاری نیز استفاده می‌شود. قیرهایی که بدین منظور به‌کار می‌روند قیر خالص هستند و درمرکز پالایش نفت‌ خام تولید می‌شوند که عموما در بشکه‌های ۱۷۰ تا۲۰۰ کیلویی به ‌فروش‌ می‌رسند.

قیری‌ که در این ‌زمینه مورد استفاده قرار می گیرد با درجه‌های نفوذپذیری مختلف به دوگروه دسته بندی می‌شوند:

  • به قیری‌ که برای نواحی سردسیر و معتدل مناسب است،۶۰ *۷۰ گفته می‌شود. این نوع قیر برای سطوحی که درمعرض نورمستقیم خورشید قرار ندارند (مانند آشپزخانه) مناسب هستند.
  • قیرهای سفت‌تر که به آنها۹۰*۱۵و یا ۲۵*۸۵ گفته می‌شود، برای سطوحی که درمعرض تابش نورمستقیم خورشید وهوا هستند، استفاده می‌شود.

شما می‌توانید با توجه به مصالح موجود و تجربه خود و آب و هوای شهرتان نوع قیر مورد استفاده تان را انتخاب کنید.

گونی مناسب برای قیرگونی

به نوعی از منسوجات که بافت ساده از الیاف چتایی دارند، گونی گفته می‌شود. که دارای بافت ریز یا درشت می‌باشد. گونی مناسب قیرگونی پی ساختمان باید دارای بافت یکنواخت و بدون آلودگی و چروک باشد، در زیرسازی کار نباید از گچ و آهک استفاده شده باشد، همچنین از آلوده کردن‌گونی خودداری کنید.

مزایا و معایب قیرگونی

با توجه ‌به ‌اینکه ‌قیرگونی‌ پی‌ ساختمان یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های‌ عایق بندی به شمار می‌رود، اما برای بسیاری‌ مکان‌ها هنوز مناسب وکاربردی می‌باشد.

از مزایای این روش ‌می‌توان ‌به موارد زیر اشاره کرد

  • قیمت قیرگونی نسبت به روش‌های دیگر کم هزینه تر است.
  • سادگی و در دسترس بودن مصالح اولیه.
  • مناسب بودن اینکار برای سطوح پیچیده مثل برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌ها و نقاط کور.
  • به دلیل خاصیت روان بودن قیر، می‌توان از پوشیده شدن تمام درزها اطمینان حاصل کرد.
  • آسان بودن تعمیر قیرگونی در صورت ایجاد ‌خرابی.

قیرگونی زیربنای ساختمان

از معایب این روش هم ‌می‌توان ‌به:

  • خسارت به محیط زیست و آلودگی هوا ازطریق حرارت دادن به قیر.
  • کثیف‌کاری بیشتر به جهت روان بودن قیر.
  • آسیب پذیربودن قیر در برابر برخی حلال‌ها و محصولات شیمیایی.
  • پوسیدگی‌ قیرگونی و‌کاسته شدن ازکارایی آن.
  • نیاز به دقت بسیار بالا به علت ایمنی‌کمتری که دارد، اشاره کرد.

در آخر

قیرگونی پی ساختمان یکی از روش‌های عایق بندی ساختمان است که در این مقاله از ایزوگام ایران به تفصیل در مورد آن توضیح دادیم. شما می‌توانید با مطالعه این قسمت با عایق بندی و‌ چگونگی قیرگونی پی ساختمان آشنا شوید. سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با دفتر مرکزیاستعلام قیمت و سفارش